Artist: Zola Jesus Support: Theodor Kentros När: 4 oktober Lokal: Slaktkyrkan Pris: Begränsade Early Birds 175 kr, standard 275 kr Dörrar: 19:00 Live från: ca 20.00 Åldersgräns: 18+
Biljettsläpp fredag 30 juni kl 10.00
Det finns ett sätt som en röst kan skära genom verklighetens fascia, genom den råa nerven av erfarenhet. Nika Roza Danilova, sångerskan, låtskrivaren och producenten som sedan 2009 har släppt musik under namnet Zola Jesus, har en röst som gör det. När du hör den är det som om du blir kallad till en plats som redan finns inom dig men som är dold för den medvetna upplevelsen. Denna plats har begravts eftersom den tenderar att innehålla smärta och Zola Jesus senaste fullängdare, Arkhon, hittar nya sätt att förlora denna nedsänkta, stoppade smärta. Arkhon avslöjar sig som ett album vars kraft härrör från övergivenhet. Både dess oro och dess njutningar slår rot i kroppen och låter det individuella medvetandet upplösas i det tjocka beatet. Trots det mörker som omger verkligheten finns det också en kraft i att ge sig hän åt det som inte kan fastställas, åt världens vilda utbredning i alla dess oförutsägbara rörelser. Detta att släppa taget är kärnan i Arkhon, som markerar ett nytt sätt att röra sig och skapa för Zola Jesus.
Efter Arkhon släppte Zola Jesus Alive in Cappadocia, med fyra trollbindande framträdanden som hyllar hennes kraftfulla rösts dominans och dynamik. Inspelningen ägde rum i ett 2 000 år gammalt kapell som valts ut för sin historiska rikedom, sin topografi och sin akustik, och denna fantastiska miljö är lika respektingivande som dessa solopianoframträdanden – Nika Rosa Danilova ensam vid pianot utan några ytterligare utsmyckningar, hennes befallande röst förstärks endast av de naturliga ekona och ljudet från själva rummet.
Theodor Kentros is often accused of “rushing through the process” by implementing a lofi aesthetic in his compositions to free himself from accusations regarding his lack of mixing ability. However this is not a cop out; it is rather a product of a heavy influence from sampling culture.
Ranging from ragged soundscapes produced on the sp-404sx sampler to, for lack of a better word, “pretentious” pieces made up solely by sine wave oscillators his music has been described as what Charlemagne Palestine would sound like if he tried to use a computer, a comparison not necessarily far from the truth. However, due to the abrupt shifts between shorter rhythmical tracks and longer drone works it is easy to assume that Kentros is indeed just faking his way through it all, and the saying take the money and run might fit him pretty well.
onsdag okt 04, 2023
Zola Jesus + Theodor Kentros
Artist: Zola Jesus
Support: Theodor Kentros
När: 4 oktober
Lokal: Slaktkyrkan
Pris: Begränsade Early Birds 175 kr, standard 275 kr
Dörrar: 19:00
Live från: ca 20.00
Åldersgräns: 18+
Biljettsläpp fredag 30 juni kl 10.00
Det finns ett sätt som en röst kan skära genom verklighetens fascia, genom den råa nerven av erfarenhet. Nika Roza Danilova, sångerskan, låtskrivaren och producenten som sedan 2009 har släppt musik under namnet Zola Jesus, har en röst som gör det. När du hör den är det som om du blir kallad till en plats som redan finns inom dig men som är dold för den medvetna upplevelsen. Denna plats har begravts eftersom den tenderar att innehålla smärta och Zola Jesus senaste fullängdare, Arkhon, hittar nya sätt att förlora denna nedsänkta, stoppade smärta.
Arkhon avslöjar sig som ett album vars kraft härrör från övergivenhet. Både dess oro och dess njutningar slår rot i kroppen och låter det individuella medvetandet upplösas i det tjocka beatet. Trots det mörker som omger verkligheten finns det också en kraft i att ge sig hän åt det som inte kan fastställas, åt världens vilda utbredning i alla dess oförutsägbara rörelser. Detta att släppa taget är kärnan i Arkhon, som markerar ett nytt sätt att röra sig och skapa för Zola Jesus.
Efter Arkhon släppte Zola Jesus Alive in Cappadocia, med fyra trollbindande framträdanden som hyllar hennes kraftfulla rösts dominans och dynamik. Inspelningen ägde rum i ett 2 000 år gammalt kapell som valts ut för sin historiska rikedom, sin topografi och sin akustik, och denna fantastiska miljö är lika respektingivande som dessa solopianoframträdanden – Nika Rosa Danilova ensam vid pianot utan några ytterligare utsmyckningar, hennes befallande röst förstärks endast av de naturliga ekona och ljudet från själva rummet.
Theodor Kentros is often accused of “rushing through the process” by implementing a lofi aesthetic in his compositions to free himself from accusations regarding his lack of mixing ability. However this is not a cop out; it is rather a product of a heavy influence from sampling culture.
Ranging from ragged soundscapes produced on the sp-404sx sampler to, for lack of a better word, “pretentious” pieces made up solely by sine wave oscillators his music has been described as what Charlemagne Palestine would sound like if he tried to use a computer, a comparison not necessarily far from the truth. However, due to the abrupt shifts between shorter rhythmical tracks and longer drone works it is easy to assume that Kentros is indeed just faking his way through it all, and the saying take the money and run might fit him pretty well.
onsdag okt 04, 2023
19:00
04
okt